铁路运输术语
作者: | 来自:  
阅读:1692 次 | 更新时间:2004-10-15 9:16:00

(Common railroad terms ) 
Boxcar - an enclosed car used for general service 
and especially for lading which must be protected 
from weather. 

Bulk transfer - the transfer of bulk products, such 
as plastic pellets or liquid sweeteners, from one 
mode of transportation to another. Bulk transfer permits 
off-rail shippers and receivers of varied commodities to 
combine rail’s long-haul efficiencies with truck’s convenient 
door-to-door delivery. 

Capitalized costs - expenditures that have future benefit 
and thus are recorded as assets. 

Car utilization - ways to measure railcar productivity. 
Among the measures are how much freight a car hauled and 
how many trips it made in a specified period of time. 

Carload - a shipment of not fewer than five tons of one 
commodity. 

Class I railroad - a railroad having operating revenues 
of more than $256.4 million annually. 

Conductor - the individual responsible for the safe and 
proper management of the train. 

Connecting carrier - a railroad with a physical connection 
to another. 

Container - a large, weatherproof box designed for shipping 
freight in bulk by rail, truck or steamship. 

Cycle time - the length of time consumed by a freight car 
from one loading to the next. 

Distribution center - the centrally located warehouse 
where goods shipped long distances by rail are loaded 
onto trucks for short-haul delivery to receivers, or 
vice versa. Also called a reload center, it combines 
the economies of rail with the flexibility of truck pickup 
and delivery. 

Double-stack containers - containers that can be stacked 
atop one another on a flatcar. 

End-of-train device (EOT) - a telemetry device, required 
by federal law, that is installed at the rear of a train 
to relay information to the locomotive engineer. 

Engineer - the individual responsible for the movement 
of the train. 

Flatcar - an open car without sides or roof. 

Gondola - a freight car with sides but without a roof. 

Grade crossing - the point at which a roadway intersects 
a rail line. 

Gross ton-mile - the movement of the combined weight of 
cars and their contents a distance of one mile. 

Haulage rights - rights obtained by one railroad to 
have its trains operated by another railroad over that 
railroad’s tracks. 

Hopper - an open-top car with pockets, or hoppers, 
opening on the underside of the car for unloading bulk 
commodities. 

Hump yard - a regional gathering point where freight is 
classified and forwarded to final destinations. The three 
components are a receiving yard, a classification yard 
in which railcars are pushed over a hump to various 
classification tracks and a forwarding yard. 

Intermodal service - freight moving via at least two 
different modes of transport. Intermodal service 
generally involves the shipment of containers and 
trailers by rail, truck, barge, or ship. 

Lading - freight or cargo making up a shipment. 

Less-than-truckload (LTL) - the quantity of freight 
that’s less than that required for application of a 
trailerload rate. 

Line capacity - the maximum number of trains that can 
operate safely and reliably over a given segment of 
track during a given period of time. 

Line-haul service - the movement over the tracks of a 
carrier from one city to another, not including the 
switching service. 

Main line - primary rail line over which trains operate 
between terminals. It excludes sidings, and yard and 
industry tracks. 

Multilevel car - a long flatcar designed with one or 
more deck levels in addition to the car’s main deck; 
used to haul new automobiles and trucks. 

Net ton-mile - the movement of a ton of freight one mile. 

Operating ratio - the percentage of revenues that goes 
into operating the railroad. It is calculated by dividing 
railway operating expenses by railway operating revenues. 

Return on equity - net income divided by average 
stockholders’ equity. 

Revenue ton-mile - the movement of a ton of freight 
one mile for revenue. 

Right-of-way - the property owned by a railroad over 
which tracks have been laid. 

Subsidiary - a company owned by another company that 
controls a majority of its stock. 

Switching - movement of freight cars between two nearby 
locations or trains. Switching is a term typically 
associated with activities that occur in a railcar 
classification yard or terminal. 

Terminal - a railroad facility used for handling 
freight and the receiving, classifying, assembling 
and dispatching of trains. 

Through freight train - an express freight train 
between major terminals. 

Total return to stockholders - stock-price change 
plus reinvested dividends expressed as a percentage 
of the purchase price of the stock. 

Trackage rights - rights obtained by one railroad to 
operate its trains over another railroad’s tracks. 

Trailer - a cargo-carrying highway vehicle without 
automotive power. 

Unit train - a freight train that moves carloads of a 
single product between two points. By unloading on 
arrival and returning promptly for another load, such 
trains can cut costs because they eliminate intermediate 
stops in yards and reduce cycle times. 

Welded rail - the standard unit of track structure 
providing safer, seamless service. 

Yard - a system of tracks branching from a common 
track. Yards are used for switching, making up trains 
and storing cars.   

引用:http://www.dsfwl.com/news/list.asp?id=117&ParentID=98

arrow
arrow
    全站熱搜

    凌 于右 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()